Årets Marknadsförare – Guldstänk

Priset till Årets Marknadsförare delas ut till det företag, person, organisation eller förening i Västerås som under året som gått gett exempel på riktigt bra marknadsföring, bland annat genom att visa på bredden inom marknadsföring. Målet med priset är att inspirera andra till bättre marknadsföring. Priset delas ut i samband med Guldstänk, den årliga galakvällen för det företagsamma Västerås.

Nominering och kriterier

Individer, företag och organisationer med verksamhet i Västerås kan nomineras till priset. Vem som helst kan nominera. Du kan även nominera dig själv! Av nomineringen ska framgå varför det som ligger bakom nomineringen är riktigt bra marknadsföring, vad som gjorts och hur. Det ska också framgå vilket resultat den nominerade har uppnått med sin marknadsföring och helst också i förhållande till gjord investering.

Observera att det är individen, företaget eller organisationen som är ”avsändare” i sammanhanget som nomineras och inte den aktör (t ex reklam- eller PR-byrå) eller person (på t ex reklam- eller PR-byrån) som har hjälpt individen, företaget eller organisationen. Däremot kan aktören i fråga, på samma sätt som alla andra, nominera sin(a) ”avsändare”.

Juryn

Juryn består av sju personer med dokumenterad kunskap inom marknadsföring och kommunikation. Tre av dem sitter i Marknadsföreningens styrelse. Övriga jurymedlemmar representerar köpare och säljare av marknadsföringstjänster. De ska representera små, mellanstora och stora företag i Västerås. Juryn sitter ett år i taget.

Använd formuläret nedan för att föreslå en kandidat!

     

     

    NOMINERADE TILL ÅRETS MARKNADSFÖRARE 2023

    ABB

    Ett framgångsrikt PR-arbete, grundat på god förståelse för nutidens medialogik. Väl genomtänkt, väl organiserat och med stort fokus på viktiga ambassadörer. Med rapportering i hela 24 länder fick satsningen på Finnslätten i Västerås ett fantastiskt genomslag. Det är bara för Västerås att tacka och buga för ABB:s lansering av Robotics Campus.

    MÄLARENERGI

    Ibland ekar det tomt när man skrapar på “marknadsföringsytan”. Men Mälarenergi är företaget som fyller anställda med energi och jobbar hårt. Med en genomtänkt plan, tydliga nollmål och smarta val av målgrupper, kanaler och aktiviteter har de till och med fått tomma bergrum att skapa eko ända bort till Vietnam.

    MERCHSWEDEN

    I konkurrens med stora e-handelsjättar har Merchsweden med hjälp av sin marknadsföring karvat ut en helt egen nisch. Det här företaget lever med sin målgrupp, finns hela tiden närvarande i sociala media, och skapar uppståndelse med sina pop-up-butiker. 2023 var de Sveriges snabbast växande Youtube-kanal – och för dem är kaos helt i sin ordning.

    VINNARE AV ÅRETS MARKNADSFÖRARE 2022

    LOKALA HJÄLPEN

    Årets vinnare har på ett varmt och direkt sätt skapat skyhög kännedom om sitt varumärke. Genom sin marknadsföring har de stärkt sin trovärdighet och samtidigt ökat människors insikt, kunskap och vilja att vara delaktiga. De har gjort det lätt för oss alla att hjälpa dem som hjälper.

    Tidigare vinnare

    2022
    Schysst käk

    2020
    Björklunds Kafferosteri

    2019
    SISU Idrottsutbildarna Västmanland och Tony Lorenzi

    2018
    The Steam Hotel

    2017
    Skilltwins

    2016
    VSK Bandy

    2015
    Miniroom.se

    2014
    Skultuna Messingsbruk AB

    2013
    Pingdom AB

    2012
    Bostads AB Mimer/Framtidslägenheten

    2011
    QuickNet

    2010
    Föreningen Jobba i Västerås

    2009
    Bistron Frank

    2008
    Västerås & Co

    2007
    Bodil Ljunghall på Röda Korset

    2006
    David von Schinkel, Tidö Slott

    2005
    Sam Nurmi, Loopia Webbhotell AB

    2004
    Robert Kjellberg, vd för Mälarenergi stadsnät