Hur marknadsför man ett bolag som varken vill göra reklam för sina produkter eller uppmuntra till konsumtion? Systembolagets kommunikationsansvarig Kristina Stutterheim berättar om ansvarsfull försäljning och inte minst – ansvarsfull marknadsföring. Som statligt ägt bolag har Systembolaget uppdraget att informera om företaget, varför de finns och vad de gör för skillnad samt om riskerna med alkohol. I uppdraget ingår även att motarbeta langning. Det kanske låter som en svår nöt att knäcka?

I sin föreläsning berättar Kristina om både svårigheterna med ansvarsfull kommunikation, men även hur de lyckats kommunicera sitt budskap på ett lekfullt, smart och informativt sätt, både i media och i butik. Hur har de lyckats med sitt kommunikationskoncept och hur kom de fram till sin marknadsföringsmodell?

Idag handlar marknadsföring om mer än att bara fånga kundens intresse för företagets erbjudande. I sociala medier skapas plattformar för direkt kommunikation med kund, en direktkommunikation som är offentlig och som alla kan ta del av, till skillnad från den mellan säljare och kund i butik. Hur står Systembolaget fast vid sitt uppdrag och sin karaktäristiska marknadsföring i kommentarsfält och i direktkontakt med kund?

Denna lunchföreläsning ger en inblick i en annorlunda marknadsföring som du som kommunikatör eller företagare kan ta inspiration av. Inte minst då ansvarsfull marknadsföring är en het potatis, oavsett om du är ett statligt ägt företag eller jobbar mot kommersiella ändamål.

Det här är en lunchaktivitet mellan klockan 11.15 och 13.00.

Välkommen!