Den situation Västerås, och många andra destinationer, hamnade i under våren 2020 var helt unik och besöksnäringen drabbades hårt av pandemin.

Västerås som av tradition alltid varit en stark destination för affärsresenärer med stora möten och kongresser skulle helt plötsligt konkurrera om de svenska privatturisterna med destinationer som Gotland, Dalarna och Stockholms skärgård.

– Med stenhård konkurrens om de svenska turisterna behövde vi tänka utanför boxen för att locka besökare, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås. Våra kollegor i Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad stod inför samma utmaning. Då väcktes idén: Vad händer om vi hjälps åt?

Kampanjen ”Nyfiken på grannen” lanserades sommaren 2020 och fick många att höja på ögonbrynen men väckte också stort intresse. Som ett kvitto på lyckat resultat tilldelades kampanjen ett hedersomnämnande under galan Placebrander of the Year 2022.

Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås och Ann-Sophie Sund, kommunikationsstrateg på Visit Västerås kommer att berätta om den unika kampanjen och hur de marknadsför Västerås utanför stadens gränser.

Det här är en kvällsaktivitet kl 17:15–19:00.

Plats: Västerås slott, Slottsgatan 1.

Välkommen!